22-04-2011

Stedenbouwkundige blunders in Utrecht



Iedereen die de afgelopen jaren wel eens in Utrecht is geweest heeft ongetwijfeld opgemerkt wat voor een bouwput de stad - en dan vooral het stationsgebied - wel niet is. Sterker nog: ik studeer er al bijna 4 jaar en herinner me niet anders. Hierboven een interessant filmpje dat de grootste problemen in kaart brengt. Interessant om te zien hoe Hoog Catharijne de stad beïnvloedt en wat voor een dubieuze rol vastgoed bedrijf Corio speelt. In eerste instantie zag ik het masterplan voor het nieuwe centrum gebied wel zitten (zo'n animaties zien er toch altijd wel mooi uit) maar nu heb ik toch sterke twijfels.

2 opmerkingen:

  1. Tja, aan openbare ruimte verdien je nu eenmaal niks, dat kost alleen maar geld.

    Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat Corio zou moeten inzien, of een manier zou moeten vinden dat zij kunnen verdienen aan goede openbare ruimte. Het zou namelijk veel aantrekkelijker zijn om ergens te winkelen als het ook nog eens een prettig gebied is. Maarja, dat gebeurt natuurlijk niet.

    Eigenlijk moet iedereen in Utrecht dit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Robin: Vind ik ook. Als ik de mensen in de stad zo hoor praten is iedereen enthousiast over het feit dat er eindelijk weer water door de Catharijnesingel gaat stromen. Wat ze niet inzien is dat het project - letterlijk en figuurlijk - zo zijn schaduwzijde heeft.

    BeantwoordenVerwijderen