14-04-2011

Broken & Empire Ants


Vorig jaar heb ik enorm uitgekeken naar het nieuwe Gorillaz album. De lijst met gast-artiesten (o.a. Lou Reed, Mark E. Smith en De La Soul) stuwde de verwachtingen alleen nog maar hoger op. Maar helaas, toen het album uitkwam viel het me vies tegen. Waar waren de goede tunes gebleven? Was dit hetzelfde groepje dat jaren terug de beste top-40 hit die ik me kan herinneren had uitbracht? Het klonk me allemaal erg monotoon en een tikkeltje ongeïnspireerd in de oren. Nu, een dik jaar later, is het toch nog goedgekomen met Plastic Beach. Stapje voor stapje zijn de puzzelstukjes op hun plaats gevallen. Vooral de nummers waarop Damon Albarn zelf de vocalen voor zijn rekening neemt vind ik heerlijk. Broken - hieronder te beluisteren - heb ik de laatste tijd echt op de repeat gehad. Heel fijn nummer! Empire Ants is al even fantastisch. Dat rustige, dromerigere begin ('polyphonic prairies'), en dan later die beat er vol in. DIK!


Gorillaz - Empire Ants

Gorillaz - Broken by Den88

PS: Fuck EMI met hun selectieve claim beleid op Soundcloud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten